Vatupassin myyntijohtajana ja nykyään myös operatiivisena johtajana työskentelevä Sampsa Tanskanen on jämpti mies, josta huokuu ammattitaito ja halu kehittyä. Pienen rupattelun jälkeen dynaamisen olemuksen takaa paljastuu rento ja helposti nauravainen toisen polven vatupassilainen. Sampsa aloitti Vatupassilla kesätöissä 2000-luvun alussa ja on edennyt urallaan firmassa koko operatiivisen toiminnan johtajaksi.
– Mie aloitin koneitten putsauksella ja kuskailin rojuja, huolsin, korjasin ja tein asiakaspalvelua. Nykyisessä työssä onkin erittäin hyvä, että on tullut käytyä kaikki vaiheet läpi, Sampsa muistelee.
Sampsan uralla opettavaisin kokemus on ollut Vatupassin Jyväskylän myymälän avaaminen. Alusta saakka toiminnan suunnitteleminen ja henkilökunnan johtaminen opetti kantamaan vastuuta ja luottamaan omaan osaamiseen. Kokemus auttoi myös ymmärtämään, mikä asiakkaiden kanssa toimimisessa on oleellista.
– Myyntityö vaatii nöyryyttä. Pitää pystyä sopeutumaan asiakkaiden tarpeisiin. Suulaus ja sosiaalisuus on toki myös hyväksi. Ja rento ote, pönötystä ja paskantärkeyttä on tarpeeks ihan muutenkin. Ongelmia kohdatessa on hyvä muistaa, että vaikka kuinka närästäisi, niin nämä ovat vaan rakennuskoneita kummiskin. Meillä on töissä niin huipputyyppejä, että kaikista tilanteista kyllä selvitään, Sampsa toteaa.
Kesken rupattelun puhelin soi ja Sampsa säätää tavarantoimituksen osoitetta. Vatupassilla johtajat eivät istu norsunluutornissa ohjailemassa, vaan kaikilla kädet ovat täynnä käytännön hommia.
– Mie väitän meidän parhaan piirteen olevan sen, että voidaan pienenä yrityksenä toimia aidosti joustavasti. Pienyrittäjät tietävät tämän kyllä. Myös nopeutta ja paikallisuutta arvostetaan. Monelle on tärkeää, että päätöksenteko tapahtuu täällä, eikä jossain kaukana. Ollaan tilivelvollisia vaan itelle. Ja raha jää myös alueelle, Sampsa pohtii Vatupassin olemusta.
Vatupassilla asiakkaiden tarpeita kuunnellaan tarkalla korvalla. Kalustoa on hankittu riittävästi, jotta on mahdollista reagoida nopeisiinkin tarpeisiin. Lisäksi Vatupassilla on hyvät alihankkijaverkostot, jotka tekevät toiminnasta ketterää.
– Tunnetaan meidän asiakkaat hyvin ja jutellaan paljon. Heillehän tätä tehdään. Tarpeet muuttuu ja niihin vastataan. Oli mikä tahansa päkätin mille on tarvis, niin otetaan koppi. Ja toista kertaa jos samaa tavaraa kysytään, niin jo mietitään, että ostetaanko itselle, Sampsa nauraa.
Julkaistu 12.2.2020.